středa 7. března 2012

Pomocník za pár korun

Vždycky jsem do hor i na kempování vozil jen jeden ešus, později nerezový hrnec, ale stále jen jeden. Na co tahat zbytečnou zátěž. Až mě to jednou vytrestalo.
Byli jsme na naší první velké expedici na Mustagh Ata (7.546 m.n.m). Přespávali jsem v CII v 6.200 m.n.m. Poprvé takhle vysoko. Ta výška byla sakra znát, obzvlášť, když jsem si vybrali začátečnickou daň v podobě nesmyslně uspíšené aklimatizace a následných bolestí hlavy. Patřím zrovna k těm šťastnějším, kteří mají i v takových výškách chuť k jídlu, i když jen na něco. Bramborová kaše s klobáskou přišla celkem k chuti, přestože se nám na spodku trochu připálila. Vymýt ešus a rychle něco k pití. Bohužel jsme spěchali až moc. Jak jsme odflákli vymytí toho lehce připáleného hrnce a udělali čaj do něj, byl cítit po té spálenině. To, co by šlo v nížině lehce ustát, se tady stalo nepřekonatelným problémem. Zkrátka ten čaj nešel vypít a museli jsme ho vylít. Hodina práce (zhruba tak dlouho trvá v této výšce uvaření litru čaje ze sněhu) v p....
Vzpomněl jsem si na trek v Nepálu. Šerpové nám uvařili jídlo ve velkém kotli, ale pak rozdávali každému do malé nerezové misky. Ostatně stejně nám jídlo servírovali dole v base campu. Proč já vůl si tu misku nevzal nahoru!
Na příští expedici na Pik Lenina jsem se už zařídil jinak. Nejdříve jsem zvažoval, že si koupím nádhernou misku X-Bowl od progresivní australské firmy SeaToSummit. Skladná díky slikonovým okrajům, odolné polykarbonátové dno, krásné barvy. Zrazovali mne jen dvě věci: váha 80g by možná šla přežít, ale cenu téměř 300 Kč jsem kousal opravdu těžko. Zvlášť, když jsem hodil na váhu tu nepálskou nerezovou misku a váha ukázala 44g. Obě mají průměr 15cm, X-Bowl je ale o něco objemnější. Tak jsem zůstal u té nerezové za pár korun.
Osvědčila se. Začal jsem ji tahat s sebou jako doplňek k hrnci, ve kterém vařím už jen vodu a čaj. Bramborovou kaši, polévku a jiné mastné věci už rozdělávám jen přímo do misky. Dokonce jsem si přikoupil další tři a používáme je při kempování s rodinou místo talířů. A když potřebujete v zimě nahrabat sníh do hrnce, jde to rychleji, než lžící.
Cílem této úvahy nebylo vyzdvihnout jedno nebo druhé řešení v podobě X-Bowl či nerezové misky. Obě splní svůj účel. Pro některé situace může být lepší to, pro jiné ono. Pro podmínky expedice je prioritou nízká hmotnost (úspora necelých 40g znamená na tomto jednom kusu 50%) a nerozbitnost. V campu budete víc in s X-Bowl. Cena za image je ale v tomto případě velká - rozdíl v ceně je deseti násobný. Ne vždy musí stát užitečná věc majlant.